BIOFLAVANOIDS pada VItamin C Shaklee yang anda Tidak Tahu..

Assalamualaikum wrt wbt..

wahh,makin banyak order masuk untuk Vitamin C SR nih, alhamdulillah..ada yang dah repeat order banyak kali. Nah, semua orang dah rasa kebaikan Vitamin C, yang belum rasa cepat-cepatlah rasa ea. kan menyesal. eheh




sumber


tengok, ada label Bioflavanoids

Mari kita kenali apa itu BIOFLAVONOIDS. 
sharing by Sis Nurhasnirah

Bioflavonoids merangkumi sekumpulan besar nutrien dengan aktiviti antioksidan. Bioflavonoids sitrus, yang merupakan sebahagian daripada kumpulan nutrien yang berasal dari kulit dan pulpa produk sitrus. Bioflavonoids sitrus bertindak secara sinergistik dengan vitamin C. Setiap bahan meningkatkan tindakan yang lain. Bioflavonoids sitrus diperlukan oleh vitamin C untuk digunakan dengan berkesan oleh badan. Ia juga memanjangkan keberkesanan vitamin C dengan melambatkan kerosakan. Bioflavonoid atau yang dikenal dengan nama vitamin P atau biasa disebut dengan nama Flavonoids merupakan kelompok pigmen yang larut dalam air. 


Flavonoids adalah kelompok dari senyawa polyphenoic yang banyak terdapat pada berbagai jenis tanaman. Istilah bioflavonoid merujuk pada beberapa jenis zat seperti hesperin, hesperidin, eriodictyol, quercetin, quercertrin, rutin, myricetin, apigenin, luteolin, catechin, citrin, luteolin, dan flavonoid lainnya. Nutrien ini tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dan perlu dapatkan dari makanan. Bioflavonoids dapat bekerja dengan baik iaitu dengan adanya vit B6, Vit c, vit E, Tyrosine, Calsium dan zinc Bioflavonoid terhasil daripada bahagaian berwarna sayur-sayuran, buah-buahan , bunga, herba dan bijirin. penyelidikan telah menunjukkan bahawa bioflavonoids bertindak sebagai: 

anti-radang
 anti-alergi
 anti-virus 
anti-kanser


 *Bioflavonoids ada 4 jenis. Citrus Bioflavonoids adalah selamat dan tiada kesan sampingan serta selamat untuk ibu hamil. Fungsi Bioflavonoids dan Vitamin C Bioflavonoids bertindak bersama vitamin c untuk : 

1. melindungi dan mengekalkan struktur salur kapilari darah dan mengatur penyerapannya.

 2. mempunyai kesan antibakteria

 3. menggalakkan peredaran darah 

4. merangsang pengeluaran hempedu 

5. mengekalkan tahap kolesterol darah yang lebih rendah 

6. merawat dan mencegah katarak

 7. bertindak sebagai antihistamin 

8. mempunyai ciri-ciri anti-radang 

9. mengurangkan gejala herpes mulut 

10. membantu vitamin C dalam menjaga collagen agar tetap dalam kondisi sihat, ~membantu penyerapan dan penggunaan vitamin C, 

 11. mencegah kerosakan vitamin C kerana pengoksidaan.

 12. mengurangi hipertensi, 

13. mengurangi pendarahan, 

14. membentuk penghalang pelindung terhadap jangkitan 

15. dapat mengurangi gejala-gejala pendarahan jangka panjang, serum kalsium rendah. 

16. merupakan antioksidan, pencegah pembentukan radikal bebas.

 17. mencegah terjadinya serangan penyakit jantung coronary dan stroke.


  Ini adalah kerana gabungan ini mampu mencegah pelekatan sel darah merah dan kerosakan HDL. Tambahan makanan sumber flavonoid melancarkan kembali darah pekat akibat penyumbatan pembuluh darah oleh kolesterol dan menjaga kadar normal HDL Bioflavonoids juga berfungsi sebagai antioksidan dalam tumbuh-tumbuhan.


 Cuba kita lihat, tumbuh-tumbuhan yang terdedah kepada cahaya matahari sepanjang hari, menerima dos cahaya ultraungu (UV) yg tinggi kan? Bioflavonoids membantu melindungi tumbuhan daripada sinaran UV yang berbahaya dan meneutralkan radikal bebas molekul tidak stabil dengan elektron berpasangan yang mereka keluarkan. Dan apa yang BEST nya tu, kesan antioksidan bioflavonoids yg sama macam ni jugak berlaku pada manusia yg mengambilnya.

Oleh itu, vitamin c yang tak ada bioflavanoids nih kira tak 'power' berbanding yang ada. Alhamdulillah, sebab itu saya yakin dengan Vitamin C yang saya ambil sekarang..:)

wallahuallam.



Sebarang pertanyaan, konsultansi produk Shaklee,pengalaman saya dengan Shaklee dan apa-apa persolan berkaitan, boleh hubungi saya seperti di bawah, InsyaAllah saya akan cuba membantu anda dengan izinNya.. :)

Whatsapp/Telegram: 013-4030013
emel: norhanifah92@gmail.com
Facebook: www.facebook.com/are.niefah

No comments: