Apa itu BIOFLAVANOIDS?

Assalamualaikum wrt wbt..

Hari nih saya nak kongsi apa yang dimaksudkan dengan BIOFLAVANOIDS, yang terdapat di dalam vitamin Shaklee. :)


Apa Itu Bioflavonoid?

Bioflavonoid atau yang dikenal dengan nama vitamin P, sebenarnya bukan termasuk kumpulan vitamin tetapi sering disebut vitamin untuk memudahkan mengelompokkan nutrien yang terkandung di dalamnya.  Istilah bioflavonoid merujuk pada beberapa jenis zat seperti hesperin, hesperidin, eriodictyol, quercetin, quercertrin, rutin , myricetin, apigenin, luteolin, catechin, citrin, luteolin, dan flavonoid lain.  Nutrien ini tidak boleh dibuat oleh badan dan perlu didapatkan dari makanan.
Apa Manfaat Bioflavonoid?

bioflavonoids bekerja berkesan bersama vitamin C secara mutualisma.  Bioflavonoid membantu fungsi vitamin C, sebaliknya bioflavonoid selalu bekerjasama dengan vitamin C. bioflavonoids, mempunyai peranan penting dalam menjaga kekuatan  kapilari dan menetapkan permeable.  Bioflavonoid membantu vitamin C dalam menjaga collagen agar tetap dalam keadaan sihat, membantu penyerapan dan penggunaan vitamin C, mencegah kerosakan vitamin C kerana pengoksidaan, mengurangkan tekanan darah tinggi, mengurangkan pendarahan, mencegah kerosakan kapilari dan rangkaian penghubung, dan membentuk penghalang pelindung terhadap jangkitan.
Bioflavonoid berkesan digunakan dalam rawatan kecederaan sukan kerana mempunyai kesan menghilangkan rasa sakit.  Zat ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan kesakitan di kaki dan sepanjang punggung, dan boleh mengurangkan gejala-gejala pendarahan jangka panjang, serum kalsium rendah, dan penyakit herpes rongga mulut (oral herpes ).
Bahan Makanan Apa yang Mengandung Bioflavonoid?

Bioflavonoid banyak terdapat pada bahan putih tepat di bawah kulit buah citrus. Bioflavonoids juga terdapat dalam lada, anggur, kayu pain, bawang-bawangan, beri, teh hijau, sorgum, apricot, soya, tomato, brokoli, dan lain-lain.



sumber

Bahan Apa yang Dapat Mengurangkan Bioflavonoid dari Badan?

Beberapa bahan dapat menghilangkan bioflavonoid dari tubuh.  Salah satunya yang paling buruk adalah asap rokok dan banyak minum alkohol.  Aspirin dan beberapa ubat penahan sakit juga boleh membuang bioflavonoid dari tubuh.  Demikian pula dengan antibiotik dan cortisone.


sumber: Olvista


Sebab itulah, Shaklee mereka khas Vitamin C Sustained Release Shaklee yang mengandungi BIOFLAVANOIDS supaya dapat memastikan bahawa apabila kita mengambilnya, kita akan menerima vitamin C yang terbaik untuk badan. Wallahualam.



Sebarang pertanyaan, konsultansi produk Shaklee,pengalaman saya dengan Shaklee dan apa-apa persolan berkaitan, boleh hubungi saya seperti di bawah, InsyaAllah saya akan cuba membantu anda dengan izinNya.. :)

Whatsapp/Telegram: 013-4030013
emel: norhanifah92@gmail.com
Facebook: www.facebook.com/are.niefah




No comments: